De store norske og internasjonale kjedene har egne markedsavdelinger som tar seg av profilering og markedsføringsmateriell, men for små og mellomstore bedrifter kan det bli både dyrt og tidkrevende å designe, planlegge og innrede et butikklokale eller showroom. Da kan det være fornuftig å velge enkle men effektive løsninger, som plakatoppheng og skiltrammer kombinert med gode plakater.
Digitale løsninger eller fysiske plakater?
I 2024 kan det være fristende å gå for en eller flere digitale annonseplakater istedenfor papirbaserte alternativer. Imidlertid kan en løsning med plakatoppheng og trykte ark fortsatt være et godt alternativ i mange ulike situasjoner.
Pris er åpenbart en faktor. Selv om vanlige TV-er for hjemmemarkedet har blitt svært rimelige, kan en større skjerm tilpasset bedriftsbruk fortsatt koste en god del. Plakatrammer og trykte plakater er en mye billigere løsning.
Fysiske plakater er også per definisjon mer motstandsdyktige mot ytre påvirkning, inkludert vær og vind. Det gjør plakatrammer og plakatoppheng til et godt alternativ i litt mer røffe miljøer.
Belysning har mye å si for sluttresultatet
Hvis du ikke har ressurser til komplett overflatebehandling av en butikk eller et showroom, kan nye lyskilder og belysningsløsninger være et enkelt og litt rimeligere grep. Nye lamper og ny lyssetting kan forandre et helt rom, og med moderne LED-lamper finnes det også svært mye å velge mellom når det gjelder for eksempel fargetemperatur, ulike farger, lysstyrker, lysspredning og andre variabler.
Belysning kan også brukes til å skape spennende og elegante løsninger rundt for eksempel ulike produkter og eksponeringer. Ved å bruke flyttbare lyskilder er det dessuten svært enkelt å tilpasse belysningen når det skjer endringer i lokalet. Det samme gjelder for så vidt også for plakatrammer og plakatoppheng, som enkelt kan flyttes til nye steder. Derfor vil slike grep også være svært fleksible sammenlignet med for eksempel skjermer som er skrudd fast, eller eksponeringsløsninger som ikke kan flyttes rundt i lokalet.